One of the problems with American journalists who feel themselves vested in a topic is that they become prone to cherry pick. Hence, the New York Times reported Iranian celebrations in the streets, but failed to report the “Death to America” chants at the state-sanctioned, supreme leader-directed weekly prayers in Tehran and every provincial capital.

Now, both Agence France Presse and the Associated Press are reporting that Mohammad Ali Jafari, the commander of the Islamic Revolutionary Guards Corps (IRGC), has endorsed the nuclear deal. From the Associated Press:

Iranian state television is reporting that the chief of Iran’s powerful Revolutionary Guard has offered his support to Iranian nuclear negotiators. The reported comments by Gen. Mohammad Ali Jafari come as some 200 hard-liners protested Tuesday against the framework deal struck last week between Iran and six world powers. State TV’s website quoted Jafari as saying: “With God’s grace, the revolutionary children of Islamic Iran have succeeded in defending the rights of the Iranian nation and the Iranian nation and the Guard appreciate their honest political efforts.” He also said Iran as a nation supported the diplomatic efforts.

Make no mistake, IRGC endorsement would be a positive sign; the lack of IRGC buy-in has been a consistent worry. Alas, the wire services are a bit selective is shaping Jafari’s statement. Here, for example, is Jafari in the Iranian press outlet Tasnim:

“The resistance of the Iranian nation against the United States rendered ineffective the US attempt to impose [its] political will against the Islamic Republic of Iran,” Jafari said on the sidelines of a conference. “Thank God, the revolutionary children of Islamic Iran have managed to decently uphold the rights of the Iranian nation in their diplomatic campaign. The Iranian nation and the IRGC appreciate these dear [officials] for their honest efforts, political endeavors, and their resistance [defense] of the specified red lines,” the commander said.

Jafari warned that Washington’s “dishonesty” will create a challenging path ahead of “this diplomatic jihad,” but expressed confidence that Iran’s red lines, including the recognition of its nuclear rights and the removal of all sanctions, will remain “the focal point of the Iranian nation’s demands.” The Iranian nation will support “its nuclear diplomatic front and will not allow misleading tricks from the enemy, particularly the US, in the recent talks, [such as] the fake translation of the joint statement, to tarnish the trust between the nation and government,” the commander added.

Hence, Jafari is not agreeing to the parameters announced by President Obama and Secretary of State John Kerry, but the significantly more permissive interpretation announced by Iranian leaders to their own people. Jafari simply reiterates the idea that Iran’s redlines are restrictions on uranium enrichment and continued sanctions.

The BBC, much like the Open Source Center, also maintains a translation service which has surveyed IRGC-linked websites:

  • The Ammariyon website, close to the IRGC, published an article by hardliner MP Hamid Rasa’i titled “Red lines violated by Lausanne Treaty of Turkmenchay.” (The Treaty of Turkmenchay was the agreement imposed by the Russian Tsar on Iran following its defeat in 1828 which permanently separated what now is Armenia, Azerbaijan, and Georgia.)
  • The website, also close to the IRGC, likewise criticized the discrepancies between the U.S. version and Iranian versions of the framework. The U.S. factsheet is a non-starter, it suggested.
  • Farhang News, another IRGC outlet, demanded the Iranian government publish its own factsheet.

It’s all well and good for journalists to engage in political spin in order to support a process with which they agree. But, simply repeating mantras of success or cherry picking what news to report does not further understanding; rather, it makes the crash seem all the more sudden.

+ A A -
You may also like
Share via
Copy link